Document

Luchtkwaliteit in de grote stad

De stad ademt in de atmosfeer boven de stad. Ventilatielucht voor gebouwen en verbrandingslucht voor motorvoertuigen en verbrandingstoestellen worden uit de omgeving aangezogen en na gebruik in verontreinigde toestand weer in dezelfde omgeving gedumpt. Het vereist een continue ventilatie van de stad om een zekere luchtkwaliteit in stand te houden. Belangrijk daarbij zijn door wind en temperatuurverschillen genduceerde luchtstromingen. Deze worden benvloed door de geografische ligging en topografie van de stad, en de permeabiliteit van de bebouwing. Wat is de invloed van windsnelheid, windrichting en thermiek op de luchtkwaliteit boven de stad? Waar is de luchtkwaliteit optimaal? Wat zijn de beste condities voor gebruik van de wind voor natuurlijke ventilatie van gebouwen? En wat is de relatie tussen de kwaliteit van de buiten- en binnenlucht?

Mijn onderzoeksproject Earth, Wind & Fire . Airconditioning zonder Ventilatoren gaat over de natuurlijke klimaatregeling van gebouwen in een stedelijke omgeving. Bij dit concept leveren zon, wind en zwaartekracht de drukverschillen die nodig zijn om de ventilatielucht door natuurlijke circulatie in gebouwen te verdelen. Deze drukverschillen zijn relatief klein, zeker in vergelijking met mechanische ventilatiesystemen, waardoor het niet mogelijk is traditionele luchtfilters toe te passen. (Dit hoeft overigens niet direct een nadeel te zijn. Door het elimineren van luchtfilters wordt de kwaliteit van de ruimtelucht bepaald niet slechter [1]). Lucht is een belangrijk levensmiddel en de kwaliteit van de ruimtelucht wordt voor een groot deel bepaald door de kwaliteit van de buitenlucht. In de marge van mijn onderzoek heb ik daarom ook enig speurwerk verricht naar de kwaliteit van de buitenlucht in de grote stad. Hoe vindt de horizontale en verticale verspreiding van verkeersemissies plaats en wat is de beste locatie voor het aanzuigen van ventilatielucht?Het klimaat in een grote stad onderscheidt zich overigens niet alleen van een landelijk omgeving door een slechtere luchtkwaliteit, maar ook door een hogere gemiddelde temperatuur: het warmteeilandeffect. Hierover is een afzonderlijk artikel gepubliceerd [2].

Auteur(s): Ing. B. (Ben) Bronsema, Technische Universiteit Delft, Faculteit Bouwkunde, Rehva Fellow en Promovendus Sectie Climate Design & Sustainability van de afdeling Bouwtechnologie

Lees verder in PDF.

Thema'sGroepenDeelnemersProjecten